Voeding

Voeding

De juiste voeding

Heel veel mensen zijn wekelijks aan het trainen met gewichten of fitness apparaten maar bereiken hun doel niet. Vaak wordt er verkeerd getraind of verkeerd gegeten. Eten en trainen gaan samen en als je niet goed traint of niet goed eet zal je niet genoeg vooruit gaan om je prestatie doel te behalen.

Sportvoeding | Voedingssupplementen 

Er zijn een aantal belangrijke voedingsupplementen die je kunnen helpen met extra kracht of spiermassa. De belangrijkste voedingssupplementen die je verder kunnen helpen naast een goed voedingspatroon zijn: Whey proteine, Creatine, Pre-workouts, BCAA’s, enz. Hieronder staat een klein overzicht van de werking van de supplementen en staan de belangrijkste voedingssupplementen die wij aanraden voor extra kracht en spiermassa.

Whey-eiwitten

Wat zijn whey-eiwitten precies? Whey-eiwit supplementen bestaan uit geconcentreerde whey-eiwitten. Het aminozurenprofiel van whey-eiwit heeft een bijzonder hoge biologische waarde. Door de zuiverheid en de aminozuursamenstelling ligt bij de opname tussen de 70 en de 85%. Dit percentage is relatief hoog als je bedenkt dat veel eiwit niet opgenomen wordt in de maag en darmen. Eiwitpoeder is erg belangrijk voor de atleet/(kracht)sporter. Uw spieren bestaan grofweg gezegd uit water en eiwitten en om extra spiermassa aan te zetten heeft een atleet/(kracht)sporter ongeveer ADH 2 tot 2,5 gram eiwit nodig per kilo lichaamsgewicht. Eiwitten zitten in voeding, maar u zult veel moeten eten om aan dit percentage te komen. Whey biedt hier de uitkomst. Whey wordt gemengd met water, melk of uw andere favoriete drank tot een proteïne shake. Wij raden het aan om aan te mengen met water, omdat melk niet het gezondste product is.Whey proteïne wordt sneller in het lichaam opgenomen dan andere eiwitconcentraten. Bovendien is het goed verkrijgbaar in geconcentreerde vorm. Daarom wordt whey proteïne veel gebruikt door krachtsporters en andere atleten om hun spieren sneller te laten herstellen na een training. Eiwitpoeder is een uitstekende manier om beter te herstellen!

Bewezen werking: Door de krachttraining wordt het spierweefsel licht beschadigd. Proteïnen zorgen voor het herstel van het weefsel en voor de opbouw van de spieren, botten, haren, nagels, celmembranen, hersenweefsel en enzymensystemen. Het NOC-NSF raadt sporters aan om whey proteïne te nemen, zodat hun spieren sneller recupereren. Zie deze Bron van het landelijke sportinstituut.

Voordelen van Whey Proteine

  • sneller herstel na een training
  • meer spiermassa
  • groei spiervolume
  • betere resultaten


Pre-workout voedingssupplementen

Met een Pre-workout krijg je een betere doorbloeding, het herstelproces optimaliseert, het geeft meer energie, afvalstoffen worden afgevoerd, je wordt minder snel moe, verzuring wordt uitgesteld, het immuunsysteem verbeterd, geeft meer kracht, spiemassa bevordert, helpt bij vetverbranding, minder spierafbraak, werkt snel, kwaliteit van de training verbeterd, stofwisseling optimaliseert.

Wij raden aan om de volgende producten te gebruiken als Pre-workout.

  • Creatine
  • Beta-Alanine
  • Testo
  • Arginine
  • Red Berry

BCAA’s

In het Nederlands heten BCAA’s, voluit Branched-Chain Amino Acids,  ‘vertakte keten aminozuren’. Zoals de naam al zegt hebben deze aminozuren een keten met zijtakken. Daardoor gebruiken allerlei enzymen deze aminozuren net iets makkelijker dan andere aminozuren, en daarom zet het lichaam deze aminozuren relatief makkelijk om in energie. In voedingsmiddelen als eieren, zuivelproducten, vlees en bonen zitten de drie essentiële aminozuren leucine, isoleucine en valine, en dat zijn alle drie BCAA’s. Deze drie aminozuren zijn prominent aanwezig in de spieren, en tijdens intensieve inspanning zetten spiercellen deze drie aminozuren snel om in energie.

Om die reden gebruiken sporters soms vlak voor of tijdens hun training supplementen met BCAA’s. Het idee daarachter is dat ze daarmee de spierafbraak remmen, na de training sneller herstellen, en op de lange termijn meer spiermassa en kracht opbouwen. En eerlijk is eerlijk, in tientallen studies zijn positieve effecten van BCAA’s beschreven. Er zijn inderdaad aanwijzingen dat BCAA-suppletie de spieren inderdaad beschermt tijdens intensieve inspanning.